2 ons groenten en 2 stuks fruit veel te weinig

De 2 ons groenten en 2 stuks fruit die in Nederland al jaren geldt als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid gezonde voeding, is veel te weinig. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de norm flink omhoog moet naar 300 gram fruit en 375 gram groenten.

Foto: ANP

Mensen die dagelijks vijf porties groente en 300 gram fruit eten, hebben maar liefst 42 procent minder kans om vroegtijdig te overlijden vergeleken met mensen die minder gezond eten. Dat blijkt uit onderzoek van het University College London, zo schrijft het AD. Daarbij steekt de Nederlandse norm van 2 ons groenten en 2 stuks fruit bleekjes af.

Nederlandse experts zijn onder de indruk van het Britse onderzoek, waaraan een dwarsdoorsnede van de bevolking 8 jaar lang meedeed. Bij het Voedingscentrum nemen ze de resultaten dan ook uiterst serieus. ,,De Gezondheidsraad is bezig met het opstellen van een nieuwe richtlijn Goede Voeding en die neemt dit onderzoek absoluut mee. ”

Er valt dus nog een hoop te winnen, helemaal omdat slechts 5 procent van de Nederlanders de huidige norm haalt. Hoe moet dat dan als we eigenlijk nog veel meer groente en fruit nodig hebben? ,,Als je ‘s ochtends niet begint met het eten van komkommer op je boterham met kaas, dan wordt het al lastig”, geeft de Wageningse hoogleraar Voeding en Kanker Ellen Kampen toe.  Haar tip: niet pas bij het avondeten beginnen met groenten, maar bij de lunch een salade en tussendoor wat te knabbelen.