Betaalgedrag in Europa verbetert niet

De algehele economische opleving werkt niet door in het betalingsgedrag van het Europese bedrijfsleven. 

Betaalgedrag in Europa verbetert niet

Betalingsachterstanden, bij de bedrijven zelf en bij hun klanten, bezorgen ondernemingen nog steeds grote problemen.

Dat concludeert incassobureau Intrum Justitia in een maandag gepubliceerd onderzoek onder ruim 10.000 bedrijven in Europa.

 

 

Volgens de onderzoekers moesten Europese ondernemingen vorig jaar voor in totaal 360 miljard euro aan oninbare vorderingen afschrijven, ofwel 3,1 procent van de omzet. In 2012 was dat 3 procent. In Nederland moest het afgelopen jaar 2,7 procent worden afgeschreven op de post dubieuze debiteuren.

Bedreiging

 

Een ruime meerderheid (55 procent) van de Europese ondernemingen zegt ernstige nadelen te ondervinden van het te laat en niet betalen van hun facturen. Ruim een derde (36 procent) van de ondervraagde ondernemers noemt te late betalingen een bedreiging voor het voortbestaan van hun bedrijf.

Opvallend is dat bijna driekwart (72 procent) van de bedrijven in de eerste maanden van 2014 weinig of niets heeft gevoeld of gezien van het economische herstel.

Werkloosheid

 

Volgens Tom Garssen, directeur van Intrum Justitia Nederland, zijn de wanbetalingen mede de oorzaak van de hoge werkloosheid in Europa. De 360 miljard euro aan oninbare vorderingen staat volgens hem gelijk aan 8 miljoen banen die jaarlijks gecreëerd kunnen worden. ”Europa zou er heel wat gezonder voor staan als rekeningen op tijd worden betaald”, aldus Garssen.

Volgens zo’n 40 procent van de ondernemers staan wanbetalingen het aantrekken van nieuw personeel in de weg. Een op de vier bedrijven in Europa moest vorig jaar personeel ontslaan omdat debiteuren te laat of niet betaalden.