Hoe negatieve denkpatronen je stress bezorgen

Stress door negatieve denkpatronen. Soms  heb je van die gedachtes die leiden tot andere gedachtes. En als dat telkens doorgaat noemen we dat een denkpatroon. Er zijn denkpatronen die je helpen om zaken makkelijker te maken en te zorgen dat je geen dingen vergeet, en er zijn denkpatronen die negatief werken en daardoor stress veroorzaken.

Het lijkt wel een soort racebaan, ben je eenmaal ingestapt en is de auto eenmaal vertrokken dan kun je er slecht onderweg uitstappen. Bijvoorbeeld; er gaat iets fout, je denkt direct: “Dat heb ik fout gedaan”, en direct daarna komt de volgende gedachte: “Iedereen zal wel weten dat ik de fout gemaakt heb”. Vervolgens: “Nu gaat iedereen boos naar mij kijken”. Het gevolg is dat je mensen niet aan durft te kijken. En je denkt verder: “Ik ook altijd, waarom maak ik zoveel fouten?”. En vervolgens: “Stom stom, stom, wat ben ik toch een sukkel”, etc.

Dit geeft je veel verdriet, je voelt je minderwaardig, het gaat ten koste van jouw zelfvertrouwen, want je gaat steeds slechter over jezelf denken als je eenmaal in zo’n negatief denkpatroon zit. En wie weet kost het je ook wel een promotie omdat men je veel te onzeker vind overkomen. En sommige mensen komen door dit soort denkpatronen in een burn-out terecht.

Negatieve denkpatronen treden in werking zodra er iets gebeurd wat lijkt op een situatie die je vroeger hebt meegemaakt waardoor je de neiging hebt om in te vullen wat er verder gaat gebeuren. Maar zijn de situaties ook echt exact het zelfde? Helaas maken onze hersenen hierin niet altijd een verstandige keuze en nemen ze snel dingen aan. Waardoor we in zo’n negatief denkpatroon terecht komen.

Laten we bij het begin beginnen. Herken je dit soort denkpatronen bij jezelf? Herken je dat je soms onbewust in die raceauto stapt en de racebaan af suist? Ja? Wees gerust, iedereen heeft dit eigenlijk wel. En het herkennen is de eerste stap, de volgende stap is natuurlijk de vraag. Wil je hiermee doorgaan of wil je hier graag vanaf?

Een denkpatroon veranderen is soms een kwestie van een knop omzetten. Soms heeft het wat langer de tijd nodig om iets aan jouw denkpatroon te veranderen. Wees gerust, de aanhouder wint. Zolang je hier bewust mee bezig blijft, kun je ook de voordelen hiervan ervaren: meer rust in jouw hoofd!

5 stappen om negatieve denkpatronen te doorbreken:

Onderzoek of je dit soort denkpatronen herkent. Doe dat nu op dit moment zodat jij je hier bewuster van wordt;
Schrijf zo veel mogelijk van dit soort patronen op. Hierdoor zul jij ze beter gaan herkennen als ze zich voordoen;
Vraag jezelf af: “Is dit waar?” Op een moment dat zich een situatie voordoet waarmee normaal gesproken zo’n negatief denkpatroon wordt geactiveerd, stel jij jezelf de vraag of het echt waar is. Waardoor je niet automatisch in de raceauto stapt.
Dan de controlevraag: “Hoe weet ik dat dit wel of niet waar is?” Want ook jouw waarneming kan gekleurd zijn.
Als ik mijn denkwijze omdraai is het dan nog steeds waar? Soms kom je door het omdraaien erachter dat het net zo goed waar kan zijn. En heb je dus niet genoeg informatie om iets aan te kunnen nemen.
Om even terug te komen op het voorbeeld van eerder, je staat bij de raceauto bovenaan de racebaan. En je vraagt jezelf af: Heb ik iets fout gedaan in plaats van aan te nemen dat je iets fout hebt gedaan. Dan kun je tot kun je dan tot de conclusie komen dat jij helemaal niet eens de gene bent die iets ‘fout” heeft gedaan. Dat je dus niet hoeft in te stappen, dat je niet hoeft te denken dat iedereen denkt dat je een fout hebt gemaakt. Dat als je de andere mensen had aangekeken je had gezien dat er niemand boos is. Jij jezelf dus vaak onnodig verwijten maakt en naar beneden haalt. Wellicht is dat vroeger wel gebeurd, nu hoef je dat niet meer te doen.

Dus wil je af van jouw negatieve denkpatroon en jezelf niet naar beneden halen en stress bezorgen? Stap dan niet in die raceauto en doorloop bovenstaande stappen. Het zal je rust in je hoofd opleveren!

Door: Nanda Noorlander van N-balans. (Nanda Noorlander helpt mensen die last hebben van stress of een burn-out aan meer rust in hun hoofd, zodat ze weer kunnen genieten van het leven.