Meer jongeren kunnen telefoonrekening niet betalen

Het aantal jongeren dat de telefoonrekening niet kan betalen is in het afgelopen half jaar met 10 procent gestegen.

Foto:  AFP

Dat meldt Spits maandag op basis van cijfers van incassobureau Lindorff. Jongeren tussen de 18 en 25 jaar die hun abonnement niet meer kunnen betalen, hebben een gemiddelde schuld van 550 euro opgebouwd.

Niet ieder kind heeft het geluk dat papa en mama de telefoonrekening van hun smartphone betalen. Vandaag kwam er aan het licht dat veel kinderen, die zelf hun telefoonkosten betalen, dit vaak niet kunnen opbrengen.

 

 Laat je niet te snel verleiden
Eerder richtte staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken zich tot VMBO-leerlingen in Amsterdam. Dit om ze te waarschuwen voor providers. Ze drukte de leerlingen op het hart zich niet te snel te laten verleiden om zo veel mogelijk data en belminuten te kopen. Het zou goed zijn als telefoonbedrijven hier nog serieuzer naar kijken en meer aan preventie zouden doen, vertelt de staatssecretaris.

Jongeren hebben steeds meer moeite met het op tijd betalen van hun telefoonrekening. Het aantal jongeren met een belschuld is het afgelopen jaar met bijna tien procent toegenomen.

Dat blijkt uit cijfers van incassobureau Lindorff, zo meldt Spits maandag. De jongeren hebben gemiddeld een schuld van 550 euro.

Telecomschulden zijn de meest voorkomende schulden onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Staatssecretaris Klijnsma (PvdA) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid neemt het probleem serieus. “Je wordt als gebruiker natuurlijk ook wel erg verleid om veel data en belminuten te gebruiken. Het zou goed zijn als telefoonbedrijven hier nog serieuzer naar kijken en meer aan preventie zouden doen”, aldus Klijnsma.

 

Tegenover NU.nl laat Lindorff weten dat er in 2014 zo’n 16.000 meer jongeren met een telefoonschuld bij het incassobureau waren dan een jaar eerder. 

Volgens Spits zei staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken) vrijdag tegen vmbo-leerlingen in Amsterdam dat providers hun klanten verleiden om zo veel mogelijk data en belminuten te kopen.

“Het zou goed zijn als telefoonbedrijven hier nog serieuzer naar kijken en meer aan preventie zouden doen”, aldus de staatssecretaris. 

Een woordvoerder van Hi zegt dat communicatie naar jongeren belangrijk is. “Want uiteindelijk hebben wij er ook niets aan als rekeningen niet betaald worden. We zijn allemaal de dupe.”

 

Door: NU.nl/Jeroen Kraan

maart 18, 2014Permalink