Webwinkelproduct nieuwe banen

REPORTAGE Afgaande op de leegstand in de stedelijke koopcentra zijn het geen gouden tijden voor winkelpersoneel. Mis: alleen zit de eigentijdse winkelverkoper bij een webwinkel.

Jong, hip, en vooral een kans om in Amsterdam te wonen, waren de drie hoofdredenen waarom de Belgische literatuurstudent Gabrielle (23) na tien maanden backpacken in Australië bij de Nederlandse webwinkel TravelBird neerstreek. Ze is net twee weken in dienst bij de snelgroeiende onlinereiswinkel. ‘De vibe klopt’, zegt ze.

In de zaal – ongeveer 1.500 vierkante meter groot – zijn hoofdzakelijk jonge mensen aan het werk, velen driftig bellend. Aan de muren hangen vlaggen van allerlei Europese landen.

Haar taak: per dag ongeveer drie wervende verhaaltjes verzinnen voor Franstalige reizigers. ‘Best leuk, ik kan er mijn talen mee oefenen.’
Banenmotor
Ze is een van de vooral buitenlandse jongeren die momenteel bij de jonge reisorganisatie aan de slag gaan en er hun eerste werkervaring opdoen.

‘Om de twee weken start een nieuwe lichting’, zegt Dennis Klompalberts (35), algemeen directeur en een van de oprichters. Het grachtenpand aan de Keizersgracht in het hartje van Amsterdam is zijn ‘lokaas’. ‘Dit is het ideaalbeeld dat ze van Amsterdam hebben.’

Webwinkels zoals TravelBird vormen de nieuwe banenmotor in Nederland, vooral geconcentreerd in en rond de hoofdstad. Ze vangen het banenverlies op bij traditionele winkelbedrijven, zo meldde ING eerder deze week. Waar reisbureaus als D-Reizen vooral banen schrappen, scheppen reissites als Booking.com en TravelBird juist nieuwe arbeidsplekken.

Een aannamecriterium van TravelBird: het liefst geen ervaring in de reisbranche zelf
Ook het snelgroeiende TravelBird, waar bijna dertig nationaliteiten vertegenwoordigd zijn, doet mee aan de moderne werkverschaffing. De in 2010 gelanceerde website verkoopt reizen en heeft een toenemend aantal werknemers nodig om de 18 landenwebsites te beheren. In een klein jaar groeide het personeelsbestand van 90 naar 400. In de komende jaren komt de teller op mogelijk meer dan duizend krachten.

Vanuit de Amsterdamse ‘reisfabriek’ schrijven de Spanjaarden, Fransen en Italianen wervende teksten in hun eigen taal. Anderen bellen met hotels in hun land om kamers te boeken of ze houden de lokale websites in de gaten op zoek naar populaire uitjes. De aannamecriteria van TravelBird: het liefst geen ervaring in de reisbranche zelf ‘want dan zijn mensen nog fris’. En ‘bij de cultuur passen’ – wat dat precies inhoudt, blijft wat vaag.

Bij hogere managementfuncties maakt een lunch of diner in ieder geval deel uit van de werving en selectie. Klompalberts: ‘Je moet met iemand in de kroeg kunnen hangen.’

Engels
De meesten zoals Gabrielle, die een halfjaarcontract heeft en nog in haar proeftijd zit, komen met het bedrijf in aanraking via buitenlandse banensites. Ze voeren doorgaans twee sollicitatiegesprekken via internetbeldienst Skype voordat ze in het vliegtuig stappen. ‘Wie niet vloeiend Engels spreekt, maakt geen kans’, zegt Klompalberts.

De onlinereiszaken trekken een heel nieuwe type werknemer aan. ‘De traditionele reismedewerker maakt plaats voor ict’ers en mensen die verstand hebben van websitemarketing’, zegt econoom Thijs Geijer van ING. Volgens hem loopt de reisbranche voorop in de omschakeling van fysieke winkels naar internetwinkels.

Bij het Nederlandse landenteam zwaait de Duitse planner Sabine (30) de scepter.  Ze krijgt de informatie van de socialmediamensen en bekijkt dagelijks de statistieken uit zoekmachines. ‘Op basis van nieuwe trends zet ik aanbiedingen uit. Bij slecht weer switchen we direct naar saunatrips.’

Steeds meer banen
Webwinkels leveren steeds meer banen op. Niet alleen TravelBird (400 arbeidsplaatsen) is daarvan een voorbeeld. Ook de in Utrecht gevestigde boeken- en elektronicasite Bol.com – onderdeel van Ahold – is fors aan het uitbreiden. ‘We groeien hard naar 800 medewerkers eind dit jaar’, zegt de woordvoerder. Het onlinebedrijf werft hooggeschoolde mensen: it’ers, bedrijfskundigen, marketingmedewerkers en inkopers. Ook RFS Holland Holding, bekend van onder meer webwarenhuizen Fonq.nl en Wehkamp.nl en de productensites van Creat2Fit, levert 850 banen aan de economie. De in Amsterdam gevestigde reissite Booking.com spant de kroon. Die zorgt wereldwijd voor brood op de plank bij meer dan 4.000 mensen. Op het hoofdkantoor in Amsterdam lopen er zo’n 1.200 rond.
De onderneming wordt sinds kort financieel gesteund door Global Founders Capital, het investeringsfonds van de Duitse broers Oliver en Marc Samwer. De internetzakenlieden met diepe zakken – hun fonds omvat zo’n 150 miljoen euro – zitten onder meer achter de Duitse modesite Zalando. Ze zijn geducht vanwege het kopiëren van Amerikaanse internetsites.

Ook TravelBird lijkt zich meer te spiegelen aan grote Amerikaanse internetconcerns zoals Google en Airbnb dan aan de traditionele reiswereld. Om jong talent aan zich te binden haalt TravelBird net als die bedrijven van alles uit de kast.

Feesten

In de kelder, waar nu nog stoelen en bureaus opgestapeld staan, komt binnenkort een bar, ‘waar het iedere vrijdag feesten wordt’. Verderop in het pand komt een wasserette en de nu nog sobere kantine wordt binnenkort bemand door een heuse chefkok. ‘De jongeren moeten zich te allen tijde kunnen focussen op hun taak.’

De jeugdige werknemers, die allemaal binnenkomen op flexibele arbeidscontracten, vormen een pool van goedkope krachten voor het bedrijf. TravelBird zegt dat de salarissen conform zijn aan de cao in de reissector en zelfs aan de bovenkant van de schaal zitten. ‘In de meeste gevallen krijgen ze later een vaste aanstelling.’

Het internetbedrijf heeft naar eigen zeggen vorig jaar ongeveer 50 miljoen euro omzet gedraaid en denkt die dit jaar te verdrievoudigen. Winst maken doet het nog niet. ‘Dat is nu nog niet belangrijk.’

Ook uit de minimalistische receptie – niet meer dan een barkruk – blijkt het wat eigenzinnige karakter. ‘Alles wat ik nodig heb is mijn iPad’, beaamt de jonge receptioniste. Of Gabrielle binnenkort niet weer net zo makkelijk vertrekt? ‘Als ze me na mijn proeftijd willen, zeker niet.’

augustus 31, 2014Permalink